Παρασκευή 4 Απριλίου 2008

Ψηφιακός Δήμος: Σύγχρονες υπηρεσίες στην διάθεση του πολίτη

Μια ενδιαφέρουσα ημερίδα διοργάνωσε η ΤΕΔΚ Ν. Θεσπρωτίας στο Ξενοδοχείο «Σέλευκος» στο Δ.Δ Νέας Σελεύκειας με θέμα της τον «Ψηφιακό Δήμο» και την χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας και του διαδικτύου στην υπηρεσία του πολίτη.
Στόχος της ημερίδας ήταν η κατάρτιση των αιρετών εκπροσώπων της πρωτοβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης στις νέες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών.
Το πρόγραμμα τρέχει υπό την αιγίδα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων, του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Ειδικής Υπηρεσίες Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση».
Τα θέματα που αναπτύχθηκαν από τους εισηγητές ήταν τα εξής:«Η νέα μορφή των υπηρεσιών προς του δημότες» από τον κ. Βασίλειο Γουλανδρή, Σύμβουλο Ψηφιακής πολιτικής επικοινωνίας, και «Ψηφιακός Δήμος: Η ουσία πίσω από τις λέξεις» και «Ψηφιακός Δήμος και Τοπική Κοινωνια» από τον κ. Αθανάσιο Πρίφτη, Ερευνητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Το ζητούμενο στην εν λόγω ημερίδα δεν ήταν τίποτε παραπάνω από το ν’ αντιληφθούν οι αιρετοί και οι τοπικοί άρχοντες ότι η ψηφιακή τεχνολογία και η δρομολόγηση των απαιτούμενων για τον σκοπό αυτό υποδομών μπορεί να τους δώσει μ’ ένα άλλο τρόπο την άμεση επαφή με τον πολίτη.
Και αυτό γιατί η δύναμη της τεχνολογίας φέρνει στο προσκήνιο τον κάθε πολίτη ως πρωταγωνιστή π.χ μέσω του κινήματος των Bloggers, την συμμετοχή σε διαδικτυακά φόρουμ κ.ο.κ.
Άλλωστε η έννοια της επικοινωνίας σχετίζεται άμεσα με την έννοια της δημοκρατίας πόσο μάλλον όταν πρόκειται για την επικοινωνία μεταξύ αιρετών και δημοτών.
Ας μην ξεχνούμε ότι ως κοινωνία θα πετύχουμε ελάχιστα αν αγνοήσουμε τις δυνατότητες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες και τα νέα μέσαα όπως καταδεικνύουν και πρόσφατες έρευνες όπου στην χώρα μας πλέον ηλικίες 16- 25 ετών είναι στο διαδίκτυο και τις πολλαπλές υπηρεσίες του σε ποσοστό 73,3%, ηλικίες από 26-35 σε ποσοστό 50,7 % και οι επιχειρήσεις σε ποσοστό 94,2%.
Το διαδίκτυο κατ’ επέκταση ανοίγει δρόμους επικοινωνίας χωρίς αυτό βέβαια να σημάνει ότι πρόκειται να εκλείψει η να μειωθεί η αξία της προσωπικής επαφής.
Όμως στόχος ακριβώς του προγράμματος είναι η ανάδειξη της ανθρωπιάς μέσα από την ταχύτητα και την αμεσότητα των νέων τεχνολογιών ώστε οι αιρετοί να κατανοήσουν τι πρέπει και τι μπορούν να κάνουν διαμορφώνοντας τέτοια κριτήρια που θα οδηγήσουν στην ανάληψη αντίστοιχων πρωτοβουλιών.
Τα παραπάνω συμπυκνώνονται στη φράση του Roberto Savio «Δεν υπάρχει ανάπτυξη χωρίς δημοκρατία, δημοκρατία χωρίς συμμετοχή, συμμετοχή χωρίς επικοινωνία».
Σημαντικό ήταν επίσης η παρουσίαση επιτυχημένων παραδειγμάτων από πόλεις που έχουν εγκαταστήσει τέτοιες εφαρμογές και θεωρούνται πλέον υποδειγματικές όπως η πόλη της Βαρκελώνης και στην Ελλάδα που αντέγραψε με επιτυχία το εν λόγω μοντέλο ο Δήμος Τρικάλων.
Τέτοιες υπηρεσίες μπορεί να είναι από προγράμματα κοινωνικής μέριμνας και τηλεϊατρικής μέχρι την γραμμή παραπόνων των πολιτών και την επίλυση ή την άμεση εντός 48ώρου ενημέρωση του πολίτη για το πρόβλημα του, παροχή υπηρεσιών για την πολιτιστική δράση της περιοχής, τις ενέργειες του Δήμου, δελτίο κίνησης κ.ο.κ.
Το ζητούμενο βέβαια για τα ελληνικά δεδομένα είναι ότι πέρα από την ψηφιακή πλατφόρμα και την τεχνολογία που απαιτούνται, η τοπική αυτοδιοίκηση και οι εκπρόσωποί της να βρουν το όραμα και την δυνατότητα και τον μηχανισμό πέρα από την επικοινωνία να δρομολογήσουν τον μηχανισμό και την ουσία του θέματος να επιλύουν προβλήματα και να διαθέσουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στον πολίτη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: